Då var det dags för dag två, kom igen nu åker vi!
Även denna dag startade med en fantastisk energi av Aisha och Måns. Skönt snack med några av de spåransvarig innan dagen körde igång på riktigt klockan 9.00.
Inte helt lätt att ta bra screenshots då jag hade lite knas på uppkoppling, sorry Aisha och Måns.
Många bra spår även på den andra dagen. De mest intressanta för mig är Öka effekten med nya mätmetoder och Framgångsrik SEO. Som tur är kan man fram till februari kolla på alla spåren som är under Internetdagarna.
Detta är min sammanfattning av Internetdagarna 2023. De olika dagarna och spårens avsnitt är snabbt antecknade och ibland med en egen tanke/fundering. Ta därför anteckningarna med en nypa salt, något kan ha missats eller med avsikt inte antecknats.
Efter inledningen var det dags för en keynote med Ann Reardon.
Keynote #1 Ann Reardon
Ann Reardon, dietist, forskare, författare och YouTuber från Australien.

Dietisten som avslöjar farliga matbluffar på Youtube.
Tiktok och Youtube svämmar över av smarta hushållstips för matlagning och bakning, men många av tipsen stämmer inte och några är rentav farliga. Varför blir falskt innehåll så populärt?
Jätteintressant keynote från Ann. Riktigt intressant att få höra om hur YouTubes algoritmer ändrats genom åren och hur de påverkat och påverkar olika kanaler.
Hon startade sin egen kanal på Youtube 2011 under namnet How to Cook That, där hon delade med sig av sina baktips. Kanalen har idag närmare fem miljoner prenumeranter. Anns kanal har gått från att visa hur man bakar till att gå mot att avslöja matbluffar och farliga bakhacks.
”5-minute hacks” är ruggigt populära på sociala medier som YouTube och TikTok. Snabba och enkla metoder ska göra livet lite smidigare är tanken med dessa videos. Många tips handlar om hur man kan effektivisera i köket eller snabba på bakningen. Tyvärr funkar en del av dessa inte och är fake. Flera av dem är till och med farliga.
Varför är det så att videor som har innehåll som är fake eller farligt lyfts och uppmärksammas såpass mycket på videoplattformarna? Ann Reardon berättar:
– Det handlar om att få visningar och tjäna pengar. Människor gillar nya saker – det fascinerar oss. Om jag visar en video där jag gör pannkakor i en stekpanna är det tråkigt, men om jag visar hur jag gör pannkakor i en luftfritös så är det nytt, även om det är fejk. Det ser spännande och enkelt ut, så människor kommer att titta, dela videon och gilla den. Vilket gör att den får ännu fler visningar.
Måns intervjuade Ann efter hennes keynote och det var mycket snack om hur till exempel YouTube skulle kunna göra för att kunna styra upp innehållet så det blir säkert.
- Har YouTube ens något intresse av det?
- Är det ens YouTubes ansvar att hålla koll på att innehållet i klippen inte är fake eller farliga?
- Skulle det ens avara möjligt med den kollen?
- Finns risken att de riktiga kanalerna försvinner och bara ersätts av ”skräpet” när skräpet är det som rekommenderas mest och får mest visningar?
Mitt spårval är såklart Kommunikation
Öka effekten: testa dig fram med nya mätmetoder
Jasmin Yaya, Growth Product Manager, scilla.studio
Testa dina idéer snabbt och billigt – inte hela lösningen. Bygg sedan lösningen för de idéer som funkar, kasta resten.
När vi testar:
- Lära oss snabbare
- Minimera risker
- Minimera bortkastad tid
- Öka effekten
- Skapa bättre upplevelser för användarna
Vad är ett test?
Enkäter och undersökningar
- Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till en vän? Skala 0-10.
- Uppföljningsfråga – Vad är anledningen till ditt betyg?
Vad är det främsta sytet med att du besöker oss idag?
- Boka kurs
- Utforska kurser
- Boka ett test
- Annat
A/B-tester
- Formulär kan man köra A/B-tester på. 50% av besökarna till formulär 1 och hälften till formulär 2. Formlär 1 har fem fält och formulär 2 har ett fält. Beroende på hur många som fyller i respektive fält talar om vilket formulär det är vi ska använda oss av framöver.
- Testa med olika ämnesrader i mejlutskick och gå på det mest öppnade och bygg kommande ämnesrader i det språket/tonaliteten.
Varför ska vi testa?
Vi vill lära oss om det underliggande antagandet är sant eller falskt. Vi vill lära oss mer om våra användare, våra produkterna och våra kanaler.
Bevis kan man lita på för att ta bra testbeslut:
Starkast överst och i fallande skala.
- Metaanalys – flertalet A/B-tester
- A/B-test
- Stora mängd data
- Användarundersökning
- Expertåsikter och bästa praxis
Kom ihåg:
- De flesta idéer funkar inte!
- Vår intuition vilseleder oss och gammal data är inte sanningen.
- Testa idén, inte hela lösningen.
Framgångsrik SEO – förbättra synligheten på Google
Nadir Fazal, SEO-strateg, Arbetsförmedlingen
Det gäller att förstå sökintentionen för att kunna göra bra sökmotoroptimering.
Och ska man tänka långsiktigt är det bättre och billigare att jobba med SEO (Search Engine Optimization) framför SEM (Search Engine Marketing). SEM funkar såklart så länge du puttar in pengar i Google Ads.
SEO-arbetet består i huvudsak av:
- On-page – den vanliga sidan där du kan optimera innehållet på.
- Off-page – förbättra webbplatsens auktoritet med ingående och utgående länkar.
- Teknisk SEO – sidans laddningstid, responsivitet, schema med mera.
Sökmotoroptimering ska göras med besökaren i fokus. Alltså ett utifrån-och-in-tänk.
Smarta tips:
- Gör en ordentlig sökordsanalys.
- On-page-optimering (H1-H6, bilder, texter, metabeskrivningar, interna länkar).
- Se till att de tekniska förutsättningarna finns för att optimeringen ska bli optimal.