Äntligen Internetdagarna igen!
Dagen startades av två, som vanligt, energisprudlande moderatorer, Aisha Mossberg och Måns Jonasson.
Inte helt lätt att ta bra screenshots då jag hade lite knas på uppkoppling, sorry Aisha och Måns.
Aisha och Måns började dagen med en stunds snackande med några av de spåransvariga och min känsla är att det kommer att bli två suveräna dagar.
Många bra spår denna första dag. De mest intressanta för mig idag är AI, Sociala medier och trendspaning inför 2024. Som tur är kan man fram till februari kolla på alla spåren som är under Internetdagarna.
Detta är min sammanfattning av Internetdagarna 2023. De olika dagarna och spårens avsnitt är snabbt antecknade och ibland med en egen tanke/fundering. Ta därför anteckningarna med en nypa salt, något kan ha missats eller med avsikt inte antecknats.
Efter inledningen var det dags för en keynote med Abeba Birhane.
Keynote #1 Abeba Birhane
Abeba Birhane, forskare i kognitiv beteendevetenskap och datavetenskap.

Vi behöver en sund skepsis till AI‑teknikens möjligheter.
Jobbansökan, bostadslån och socialbidrag. Allt fler verksamheter använder AI-verktyg för att effektivisera det de gör. Men vad händer när det blir fel? Forskaren Abeba Birhane är huvudtalare på Internetdagarna 2023 och pratar om varför det är viktigt med etisk AI.
Ett intressant ämne som Abeba tar upp. Beroende på hur AI-modellerna byggs upp så kan ju såklart resultatet påverkas. Som det står i Keynote-beskrivningen ”Det handlar om när utvecklare bygger in fördomar i själva koden som är grunden för de beslut, rekommendationer och analyser som olika system gör. Fördomarna finns både hos utvecklaren själv och i den stora mängd data som systemet tränats på. Nästan ingen data är neutral utan bygger på värderingar både i vilken data som används och hur den tolkas”.
Maskininlärningsforskaren Vinay Prabhu visade tillsammans med Abeba Birhane att stora mängder bilddata som användes i populära AI-verktyg var rasistiska och kvinnofientliga.
– Det är avgörande att program för automatiserade beslut utvärderas och testas noggrant för att säkerställa att de fungerar på ett rättvist och icke-diskriminerande sätt. Det är också oerhört viktigt att de inte kodar för historiska och samhälleliga stereotyper, eller att de förvärrar maktobalanser eller andra former av orättvisor, säger Abeba Birhane.
Abeda visades några exempelbilder från bland annat DALL·E. Det var väldigt stereotypiska bilder när man bad om bilder för ”African people at work” och ”European people at work”.
- African people at work – trasiga kläder med en man och kvinna som satt på ett halvsmutsigt golv och jobbade.
- European people at work – snyggt klädda på ett väl inrett och snyggt kontor.
DALL·E från OpenAI kan skapa originella, realistiska bilder och konst från en textbeskrivning. Den kan kombinera koncept, attribut och stilar.
Ovan var ett bra exempel på hur fel det kan bli om fördomar/misstag ”byggs in” i vissa tjänster eller om ”felaktiga” dataset används som grund för maskinlärningen. Finns med andra ord en hel del att jobba med när det gäller bland annat maskinlärning då det kan få katastrofala följder.
Mitt spårval är såklart Kommunikation
Sociala medier: innehåll, dialog och AI
Jonna Ekman, Marketing Director, Storykit
Medialandskapet har förändrats radikalt.
1970 utsattes vi för ca 500-1.600 annonser varje dag. 2022 hade den siffran stigit till helt sjuka 10.000 annonser per dag. Där till kan man lägga alla bilder och texter som kommer från dina kontakter. Med andra ord mycket grejer att smälta in på en dag.
Som marknadsförare ska/bör du idag dessutom agera i många olika roller som tidigare var separata tjänster. Men nu förväntas du att kunna så många mer olika saker på din enda roll/tjänst vilket såklart skapar utmaningar.
Ska du och jag hinna med att skapa innehåll snabbare kan vi plocka och återbruka en massa grejer från till exempel på våra webbar. Det som ligger där är redan kontrollerat och godkänt så man behöver i så fall inte vänta på korrektur i långa mejlkonversationer. Kolla igenom nyheter, bloggposter, pressreleaser, produktsidor och erbjudanden för att snabbt kunna skapa innehåll till olika kanaler. Tror att många av oss har ett behov/krav/önskemål av att få ut mer information och poster i bland annat sociala medier.
Vi människor gillar mallade format. Kolla på till exempel TV-program där till exempel Idol, Bode söker fru med flera bygger på samma upplägg i alla avsnitt. Alla programmen byggs efter en mallad struktur. Vi människor gillar generellt sånt och är trygga med att grunden är samma även om själva innehållet kan förändras. Var inte rädd för att malla mycket av de klipp/inlägg som görs i sociala medier.
När vi planerar film, se till att filma så det går att klippa i olika format och fokus. På så sätt kan vi klippa för olika kanaler och ändamål fast bara ha gjort en eller möjligen två filmningar. Återigen planera och återbruka, så mycket dat bara går.
Sohrab Fadai, Vd, Heartspace
Mycket fokus på AI, hur det funkar och hur man promptar. Blev en del blickar till undersökningar och det mest intressanta är väl att alla uppgifter för AI absolut inte passar till allt, i alla fall inte än.
Tips från Sohrab
- En bra prompt ska vara klar, tydlig, specifik och ge den en konkret kontext.
- Gå direkt på sak, var realistisk och lagom ingående.
- Var medveten om risk för bias.
- Prompt-struktur
- Ge den en roll
- Be den tänka djupt och eftertänksamt
- Avgränsa uppgiften
- Språkval
- Tonalitet
- Ge instruktioner/exempel för struktur på svaret
- Tänk på grammatiska och språkliga förhållingsregler
- Be den ställa frågor till dig om du är osäker på något, den kan hjälpa dig att ställa rätt frågor till den
Sociala medier: trendspaning inför 2024
Panelsamtal med Eliot Moskowicz (Head of Creative, Bright Mind Agency) och Siri Melin (CMO, Vialumina).
Snabba och korta klipp likt TikTok kommer att accelerera ännu mer under 2024. Det finns massor av ”kopior” som YouTube Shorts, Reels med flera. Tänk på att fokusera på de två första sekunderna för att fånga den som tittar.
Det kommer att krävas mer genuint innehåll framöver, framförallt nu i början av AI-eran. Varför inte spela in ett Facetime-snack med kollegor istället för att rigga upp kameror med mera. Göra det enklare och mer realistiskt och autentiskt.
Var nyfiken och ladda ner appar för att testa. Viktigast nu, är precis som de senaste åren, är TikTok. Härifrån kommer de flesta trenderna som kommer i sociala medier. Viktigt som tusan om man vill kunna hänga på trender då det går snabbt. Du har typ två veckor på dig att hinna se och när du senast behöver få ut dina inlägg innan det är passé, typ.
Sociala medier: så ökar du ditt resultat med hjälp av data
Tobias Franzén, Vd, The Amazing Society
-Anyone who stops advertising to save money is like someone who stops the clock to save time, sa en gång Henry Ford.
Forskarnas tankar om marknadsåtgärder i svängande konjukturer.
Rachel Kennedy:
- Bli inte frestad att bara rikta dig till nyckelkunder.
- Lägre frekvens, fokusera på att bygga ihållande minnen.
- Var konsekvent och ihärdig – påminn om att ni finns.
- Ett varumärke som tystnar tappar i snitt 10% i marknadsandelar per år när det tystnar.
Kathrine Jocz: - Konsumenter prioriterar mer och reducerar sina inköp.
- Stå kvar i varumärkeslöfte och position.
- Spåra/fråga konsumenten hur den omvärderar och prioriterar.
Las Binet och Peter Field: - Historiska investeringar i varumärke är en ”krockkudde” i lågkonjuktur.
- För stort fokus på säljutlösande aktiviteter ger lägre marginaler och vi kan uppfattas som ”billiga” även efter lågkonjukturen.
- Ökat fokus på varumärkesbyggande ger en snabbare återhämtning.
Summering: - Håll fast i dina målgrupper och ändra inte i budskap och position.
- Se på dina målgrupper utifrån hur de troligen påverkas ekonomiskt.
- Fall inte för frestelsen att bara fokusera på säljutlösande och pris.
- Ökat fokus på varumärkesbyggande ger en snabbare återhämtning.
Keynote #2 Cory Doctorow
Cory Doctorow, aktivist, journalist och författare.

Vi måste ta tillbaka makten över våra digitala liv.
Aktivisten Cory Doctorow ägnar sitt liv åt att arbeta för ett öppet och fritt internet. På Internetdagarna 2023 pratar han om varför det är viktigt att ta tillbaka makten från plattformar som Facebook som han menar styr våra liv och formar vår världsbild.
Herrejösses vilken bra och intressant dragning Cory gjorde. Fullt ös och jag hann/ville inte riktigt skriva under tiden med risken att missa något.
The Big Five – Faceboook, Google, Apple, Tiktok och Amazon
Cirka 60 procent av världens befolkning, motsvarande 4,8 miljarder människor, använder sociala medier, enligt statistiktjänsten Statista. Siffran i Sverige är 94 procent, enligt rapporten Svenskarna och internet.
Merparten av av oss använder någon eller flera av The Big Fives tjänster. Många av dessa använder sig av en inlåsningseffekt som är svår att motstå. Har du en kompis som använder Facebook så vill du också vara där. Då kommer troligen ytterligare vänner att komma dit. Så långt är allt ok.
Men det är samtidigt svårt att ta sig ur ett sånt system när man riskerar att tappa kontakten med folk som man kanske snackar med i olika grupper. Då blir det lätt att man stannar kvar. Med tanke på all data och all reklam de exponerar oss för så lär de tjäna grymma pengar, och vi betalar med vår själ kändes det som under Corys föreläsning.
Det var en innehållsrik, intressant och smått deprimerad dragning.
Frågan som kvarstår
Ja, efter den här dragningen finns det ju en fråga att ställa sig själv. Google med framförallt YouTube och Apples grejer blir svåra att göra sig av med. Men det hade varit skönt att slippa allt annat med sociala medier ett tag. Tänker på att det säkerligen blir lugnare i våra liv om vi ”slipper” allt, eller kanske dra ur kontakten till internet och flytta ut i skogen 😉
Ska man verkligen ha kvar Facebook, Instagram och TikTok? En väääldigt relevant fråga efter denna eftermiddag.