Internetdagarna 2021 – Dag 2

Nu kör vi igång dag två, tjohooo!

Dagen startade med härlig energi av Aisha och Måns som under stund snackade med några av de spåransvariga innan dagen körde igång på riktigt klockan 9.00.

De olika dagarna och spårens avsnitt är snabbt antecknade och ibland med en egen tanke. Förhoppningen med detta inlägg är att, för min egen del, skapa några minnesanteckningar av Internetdagarna. Ta anteckningarna med en nypa salt.

Andra dagen

En kort sammanfattning av gårdagen samt lite tips på idéer om vad man kan göra på lunchen, idag blir det emojis till lunch.

Vad skulle du helst ta med dig till en öde ö? Mobil, padda eller en laptop? Ja finns det WiFi och ström är det ju intressant med mobil och laptop annars är väl en kniv rätt bra 😉

Keynote #1 Ayesha Khanna

Ayesha Khanna, AI-expert

Foto: Internetstiftelsen

Dr Ayesha Khanna är vd och medgrundare till konsultfirman ADDO AI. Företaget är ett av de främsta AI-företagen i Asien, och strategisk rådgivare till regeringar och ledande företag runt om i världen.

Hur kan vi bygga smarta städer med hjälp av artificiell intelligens? AI-experten Ayesha Khanna ger konkreta exempel på hur AI kan lösa problem i olika branscher.

Hyperlokala städer byggs i Kina, alltså städer i städer som dessutom är hållbara. Detta skulle även klara en lockdown med tanke på Corona-viruset. Allt finns i den lilla staden som bara är ett par kvarter stort.

Lite läskiga tankar med övervakning inom bland annat sjukvården med egna mätare kopplade till en mobil enhet som scannas och skickas in till läkare. Gym som ständigt håller koll på dig. Hur ska detta sluta? En del coola grejer men jösses vad data som ska sparas om oss. Redan nu finns det mycket data om oss men i framtiden kommer det att bli såå mycket mer.

Mitt spårval – Gamification

Introduktion till gamification och dagen

Det här passet ger dig en bra överblick av vad gamification är, hur det används och vad det kan ge för effekter. Vi kommer löpande under dagen dela med oss av 7 tips som hjälper dig att komma igång med gamification.

Om du får välja – vilken spelartyp är du?
  • Killer – tävla, mäta sig mot andra, vara starkast i gruppen
  • Achiver – prestera, poäng, priser, övervinna hinder
  • Socializer – interagera med varandra, sociala aspekter
  • Explorer – upptäcka, lära, utforska

Inledningen var en besvikelse med uteblivna svar från många i chatten som undrade vart siffrorna  kommer ifrån som föreläsaren hänvisar till . Lite trist att frågan inte besvarades i frågestunden, det kom med två ganska osynliga frågor istället. Jösses va kasst. Första halvtimman var en besvikelse som vändes i nästkommande avsnitt.

Case studie – Ulriksbergskyrkan och Neighbourhood

I projektet Neighbourhood ges ungdomar verktyg att växa utifrån tre fokusområden: skola, arbete och personlig utveckling. Målet är att öka deras chanser att undvika kriminalitet och missbruk, att integreras och komma in på arbetsmarknaden, samt att öka den psykiska hälsan.

Ett jättebra exempel på hur gamification kan användas för att vända ungdomars utsatthet, kriminalitet och missbruk. I appen får de möjligheten att gå upp en level genom olika aktiviteter med belöningar som gokart och besök på exempelvis Liseberg. Detta har vänt om många ungdomars liv till något positivt som klarad skolgång, några har fått körkort och några har läst vidare på högskola efter klarad gymnasieutbildning.

En sammanfattning finns här https://www.ulriksbergskyrkan.se/projekt-neighbourhood/

Peter Sikström – SPF Seniorerna och digitalisering

Fireside chatt mellan moderator och generalsekreterare Peter Sikström. Peter berättar om hur hans organisation med modern teknik och lekfulla miljöer försöker motverka ofrivillig ensamhet hos seniorer. Hösten 2020 drog projektet ”Mötesglädje istället för ensamhet” igång. Ett arvsfondsprojekt med syfte att utveckla en digital mötesplats för att motverka ofrivillig ensamhet, bryta isolering och öka livsglädjen hos seniorer. Vi besvarar så många frågor vi hinner med i slutet av passet.

Ett jättespännande projekt som arbetar för att få ensamma äldre att träffas mer, både digitalt och fysiskt. Fokusgrupper med äldre som är med och bestämmer vad som ska finnas med i appen. Utvecklaren bygger det som seniorerna vill ha. Inte tvärtom som det skulle kunna vara i ”vanliga” fall där utvecklaren sätter reglerna och ibland låser in grupper i deras egna lösningar.

En av utmaningarna för de äldre är att hänga med i teknikutvecklingen. Det pratades om att det kostar cirka 7.500 kronor per år för internet samt inköp av surfplatta. Surfplattan är det vanligaste sättet att koppla upp sig. Det är lågt räknat. Detta är en del att ta med sig i det dagliga arbetet för mig, som tur är så behöver vår app inte de senaste telefonerna men det gäller ju även funktioner i appar som utvecklas.

Keynote #2 Amy Webb

Amy Webb, futurolog

Foto: Internetstiftelsen

Amy Webb är en av världens tyngsta omvärldsanalytiker. Hon är futurolog, författare och professor på New York Universitets Stern School of Business.Pandemin har chockdigitaliserat världen, men vad innebär det? Lyssna på den världsledande futurologen Amy Webb som utifrån stora mängder data ger träffsäkra prognoser om framtiden.

Var tvungen att hugga tag i lite jobbgrejs under tiden så en hel del missades tyvärr och det var svårt att få till en bra tanke. Många bra tankar och spännande tankar inför framtiden men också rätt skrämmande!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *