Du är presentationen – en inspirationsföreläsning i presentationsteknik

Alla har vi sett tråkiga PowerPoints där vi missat delar av budskapet eller ämnet. Ibland händer det för att man ”sitter och läser” på skärmen i stället för att lyssna på föreläsaren. Ibland bara för att det är tråkigt för att inget händer. Detta har säkerligen hänt dig också.

I inspirationsföreläsningen ”Du är presentationen” får du lära dig grunderna inom presentationsteknik och hur du blir presentationen. Med humor, igenkänning och högt tempo får du dessutom många tips på hur du kan presentera ditt material på nya sätt med bland annat ”kryddor”. Och hur du säger något är oftast lika viktigt som vad du faktiskt säger!

Under knappa 90 minuter får du en massa tips som gör dig bättre som talare och föreläsare.
Du kan också använda tipsen som möteshållare eller vid ett kundmöte.

Föreläsningen är för dig som:

  • Vill få folk att vilja lyssna på dig
  • Vill att fokus ska ligga på dig och inte på ett PowerPoint-bildspel
  • Vill använda retorik som övertygar
  • Vill använda kroppsspråket och rösten på ett övertygande sätt
  • Vill fånga och hålla uppe intresset bland lyssnarna
  • Vill få konkreta tips till förbättring av din egen presentationsteknik
  • Vill förbättra din PowerPoint/Keynote
  • Vill utveckla ditt kommunikativa ledarskap
  • Håller både små och stora presentationer i jobbet eller i andra sammanhang, eller har kundmöten.

Föreläsningen innehåller:

  • Ge dig själv bra förutsättningar – så förbereder du dig
  • Bygg en bra PowerPoint/Keynote – våga minimera innehållet
  • Bygg en bra presentation (hela ditt framförande)
    – Inledning – så skapar du intresse och bygger förtroende
    – Innehåll – så får du lyssnarna att minnas det viktigaste
    – Avslutning – så avslutar du med rätt känsla och minnesbild
  • Använd retorik och tala med övertygelse – Ethos, Pathos och Logos
  • Utnyttja rummet – så använder du rummet som en del av presentationen
  • Använd ”kryddor” – så fångar du lyssnarna och håller uppe intresset
  • Hantera nervositet – så känner du dig tryggare när du talar

Personligt och coachande samtal

Vid första träffen får du under några minuter visa hur du presenterar och jag gör en analys av din presentation. Du får sedan en personlig variant av föreläsningen Du är presentationen. Analysen av din presentation gås igenom och du får reda på just dina möjligheter att bli en bättre talare.

Vid andra träffen får du presentera en andra gång och då använder du allt du fick lära dig från första tillfället. En ny analys görs som vi går igenom tillsammans.

Jag vill bli coachad!

Efter föreläsningen är du en självsäkrare talare som ser fram emot att tala inför publik.

Du som ledare utvecklar även ditt kommunikativa ledarskap.

Vanliga frågor och svar

Presentationsteknik handlar inte bara om PowerPoint eller Keynote, snarare är det så att det handlar om mycket annat än just dessa program.

Med rätt retorik, tonläge, kroppspråk, en bra inledning/avslutning och en rejäl gnutta humor blir det lättare att hantera sina nerver och få lyssnarna att just lyssna. Att vara påläst och kunna äga rummet hjälper också till att hålla nerverna i styr.

Allt detta går att lära sig och kom ihåg, DU är presentationen!

Inledningen sätter tonen för hela presentationen. Den är med andra ord jätteviktig. Du har bara sekunder eller möjligen någon enstaka minut på dig att skapa ett intresse. Lär dig att göra en bra inledning så är mycket vunnit.

Tips – se till att vara på plats en stund innan och prata med lyssnarna. Då bygger du förtroende och har du skapat dig ännu bättre chans att lyckas med inledningen.

Absolut, kroppsspråket har en stor betydelse. Du övertygar dina lyssnare med hur du agerar kroppsligt. Kroppsspråket sätter tillsammans med det du säger (och hur du säger det) standarden för hela presentationen.

Det var filosofen Aristoteles myntade ordet och begreppet retorik. Aristoteles började systematisera retoriken och kom fram till att människor fattar beslut utifrån tre grunder: ethos, pathos och logos. Dessa brukar kallas för retoriska bevismedel och spelar en central roll i den klassiska retoriken.

Ethos, pathos och logos utgör de tre grundpelarna i Den retoriska triangeln som många i den moderna retoriken talar om.

Ethos – är talarens karaktär vilken ska övertyga genom att skapa förtroende.
Pathos – är de känslor talet väcker hos lyssnarna.
Logos – är orden och de sakskäl talaren framhåller.

Ju mer förberedd du är – desto bättre presentation. Skapa en punkt- eller checklista med huvudpunkterna och eventuella underpunkter som du vill få med. Då minskar risken att missa något viktigt.

Öva framför datorn, sedan framför en spegel. Öva sedan framför en kollega eller familjemedlem. Öva, öva, öva.

Att hålla en presentation innebär ofta en anspänning. Vissa blir nervösa och en del får en spänd förväntan och ser fram emot att tala/presentera. Som mycket annat så handlar det många gånger om att öva.

Övning ger färdighet. Med rätt förberedelser och teknik kan nerverna kontrolleras. Om du övar mycket kan de till och med bli en styrka, istället för en svaghet.

PowerPoint och Keynote är fantastiska program, om de används på rätt sätt. Ibland används tyvärr dessa program på ett ”felaktigt” sätt och med på tok för mycket innehåll. PowerPoint ska förstärka det du säger och inte ta över presentationen/scenen. Med andra ord, använd inte PowerPoint som ett anteckningsblock när du ska presentera. Du kanske till och med klarar dig utan PowerPoint.

DU är presentationen, inte PowerPoint!

Tips – ett trådlöst presentationsverktyg, även kallad ”klickare”, hjälper dig att navigera framåt och bakåt i PowerPoint. Du kan även med ett enkelt klick visa en svart bild under tiden du presenterar och på så sätt få allt fokus på dig.

Tips – bryt av presentationen genom att använda ett gammalt hederligt blädderblock eller en whiteboard för att förstärka delar av ditt budskap.

Tips – en iPad eller telefon med en stor klocka bredvid din dator hjälper dig att hålla tiden. Om du kollar på klockan (på armen) hela tiden kan en del uppfatta det som störande och att du verkar ha bråttom därifrån.

Det finns många skickliga talare och föreläsare. Du hittar massor av klipp på YouTube. Kolla hur de rör sig på scenen, när tar de pauseringar och vilket röstläge de använder. Kanske hittar du något du kan använda dig av.

Tips – kolla på talare/föreläsare utanför din egen bransch.

Så blir du en bättre talare!

1

Du tar kontakt

Fyll i och skicka in en intresseanmälan, Kenneth tar sedan kontakt med dig.

2

Vi planerar

Vi planerar tillsammans in föreläsningen så den passar dig i tid och plats.

3

Du blir inspirerad

Du får en massa bra saker (och tips & tricks) att ta med från föreläsningen.

Intresseanmälan

Vad roligt att just du är intresserad av föreläsningen DU är presentationen!

Efter föreläsningen är du en självsäkrare talare som ser fram emot att tala inför publik. Du utvecklar även den muntliga och fysiska kommunikationen och ditt kommunikativa ledarskap.

Du är snart ett steg närmare att bli en bättre talare!

Fyll i dina uppgifter nedan, Kenneth tar sedan kontakt med dig för att planera in föreläsningen.

Relaterade artiklar