Så här kommer du igång med race på Zwift.
I denna Zwift-serie går jag igenom de grundläggande delarna i Zwift. Är du relativt ny eller inte testat på Zwift innan bör du kolla in del 1 i denna serien.
Detta är den fjärde delen i serien och är fokuserad på tävling/race.
Svenska Cykelförbundet kör årligen SWE Cup på Zwift och var det första eller det andra cykelförbundet i världen på att satsa på e-cykling. Det har till och med bildats en separat sektion inom SCF som heter just e-cykling, svincoolt och bra!
I denna del kommer du att få lära dig hur du anmäler dig till Race i Zwift och kanske något tips för dig som precis har börjat att köra lite race.
Alla delarna i Zwift-serien
- Zwift del 1 – Kom igång
- Zwift del 2 – Möten
- Zwift del 3 – Träningspass
- Zwift del 4 – Tävlingar (denna delen)
Tränings och tävlingsgrupper
En av de roliga sakerna med Zwift är att du kan träna i grupp och delta i tävlingar. Och för att alla ska kunna delta finns fyra olika nivåer/kategorier att välja mellan.
Nivån baseras på hur många watt per kilo kroppsvikt du klarar av att hålla. Du kan alltså alltid cykla med eller mot cyklister på din egen nivå, vilket såklart gör det hela mycket roligare. Vill du veta precis vad din nivå är kan du göra ett FTP-test på Zwift. Det är enkelt att göra ett FTP-test, lite jobbigt bara, hahaha. ”Så här gör du ett FTP-test” finns en bit ner i del 1 i denna serien.
Gruppindelning för race och grouprides
Är du på gränsen mellan två nivåer och vill ha en utmaning, välj då den högre. Det värsta som kan hända är att du inte kan hålla tempot och hamnar långt ner i resultatlistan. Om du däremot anmäler dig i en lägre klass finns risken att du blir diskvalificerad (om du har för höga watt/kg) och det är ju något man inte vill bli.
I vissa race är det fler än de fyra ”grund”-grupperna.
- A: 4+ w/kg
- B: 3.2 – 3.9 w/kg
- C: 2.5 – 3,1 w/kg
- D: 1 – 2.4 w/kg
Zwift Power
Förutom SCFs engagemang i race så finns det varje timma, dygnet runt, ett antal race som du kan anmäla dig till. Det kan vara korta Crit Race på 10-12 kilometer till långa race på över 100 kilometer. Utbudet är enormt när det gäller race.
Men för att du ska hamna med på officiella resultatlistor måste du koppla ihop ditt konto med Zwiftpower.com. Denna tjänst ägs numera av Zwift och här inne ser du alla race som cyklas och du hittar även alla serier här inne. Du får dessutom en egen profil där du kan jämföra dig med andra cyklister.
Om du inte registrerar dig där kommer du inte med i den officiella resultatlistan. Den resultatlista som visas i Companion efter målgång stämmer inte riktigt. Där finns de som kört utan pulsband, anmälda i fel klass och så vidare. Det kostar inget att regga sig på zwiftpower men för att göra det behöver du ditt ZwiftID.
Båda sajterna som länkas här är på engelska och jag väljer att inte översätta texterna då förfarandet kan förändras. Du hittar ditt ZwiftID här och när du hittat ditt ZwiftID kan du läsa mer om hur du kopplar ihop dig med Zwiftpower här.
Krav vid vissa race
Pulsband
Ska du köra race bör du koppla i hop ditt pulsband med Zwift. Pulsband är ibland ett krav och är ett steg för att förhindra att åkare fuskar. Beroende på vilken setup du har så finns det pulsband med ANT+ och/eller blåtand. Ska du köpa ett nytt kan jag verkligen rekommendera Wahoo Tickr som är ett pulsband med både ANT+ och bluetooth. Wahoo Tickr kostar cirka 4-500 kronor.
Två effektkällor
I de större tävlingarna krävs det ofta dubbla effektmätare för att få godkända resultat. Nu snackar vi om tävling på hög nivå, alltså Sverige- och världseliten. Ibland finns även krav på att filma invägning för att förhindra viktdopning, samma sak här så gäller detta på de högsta nivåerna.
Det är alltså ytterligare en effektkälla förutom trainern som gäller vid dubbel mätning. Det kan vara mätning via pedaler, pedalarm eller vevpartiet. Ibland finns det även krav på vilken trainer som ska användas, då brukar det vara toppmodellerna från de olika trainertillverkarna som gäller. Detta då de ofta har automatisk kalibrering och inte är möjligt med yttre påverkan.
Anmäl dig!
Börja med att anmäla dig till ett race i Companion. I Companion eller på Zwiftpower finns alla race upplagda. Det finns race i stort sett varje timme. Platta, backiga eller tempolopp? Korta critlopp eller långa utmaningar?
Det är bara att väja och vraka bland utbudet. Du kan filtrera bland alla loppen, antingen utifrån din egen klass eller mellan herr och damloppen. I eventets beskrivning står bland annat vilken bana du kommer att köra, hur långt det är, antal höjdmeter och om det finns några speciella regler att förhålla sig till.
Det som skiljer SWE Cup mot alla andra race inne i Zwift är att du måste ha en tävlingslicens eller gå med i cykelförbundets virtuella klubb för att få ett resultat. Vill du skaffa dig en giltig tävlingslicens i SWE Cycling Club gör du det här, bronsnivån räcker och är kostnadsfri.
Förra året krävdes det en ”riktig” tävlingslicens (guld eller silver) för att kunna utses till svensk mästare när SM i Zwift gick av stapeln.
Det finns tre medlemsnivåer i Swe Cycling Club
- Brons – är gratis och ger dig som medlem tillgång till SCFs partners erbjudanden, kan teckna engångslicens vid tävling samt deltaga i Zwift tävlingar.
- Silver – här tecknar du en baslicens samtidigt som du tecknar ett medlemskap i Swe Cycling Club. Med baslicensen kan du bland annat ställa upp i sportklass vid landets cykeltävlingar. Denna nivå ger dig i vissa fall ännu bättre erbjudanden från våra partners med mera.
- Guld – denna nivå blir alla som har tecknad licens i en annan SCF:s ansluten förening och får tillgång till våra partners erbjudan, Zwift med mera.
Värm upp och “ställ” in cykeln i god tid vid större race
Du kommer att starta racen i en startfålla tillsammans med andra cyklister, precis som på ”riktiga” race. Vid större race, med många cyklister, kan det löna sig att ställa in cykeln tidigt. Ju tidigare du är ju längre fram kommer din cykel. Det kan vara en jättefördel om du tänker sticka iväg med täten. Är det få startande spelar placeringen i startfållan inte så stor roll.
En stund innan starten går loggar du in i Zwift och väljer valfri värld/bana. När det närmar sig trycker du på ”Join event”. Du blir då förflyttad till startfållan för racet. Vill du värma upp innan starten kan du välja valfri värld/bana. Du kan även ställa dig i startfållan direkt och värma upp där om du hellre vill det. Är du noga med att registrera din distans och dina minuter på Zwift bör du värma upp utanför eventet eftersom minuterna i startfållan inte räknas. Det är lika viktigt på Zwift som i verkligheten att vara uppvärmd innan race, se till att värm upp!
Mycket handlar om de första minuterna
Vissa lopp har så kallade lead in. Det är en masterstart på någon kilometer innan den riktiga banan börjar och kilometerna räkans ned. Här ska du inte räkna med att det är en lugn masterstart.
Loppet startar direkt när startskottet går. De första 5 minuterna är en rejäl kamp om att överleva, eller hänga kvar i klungan. Sedan brukar det lugna ner sig lite. Det gäller att börja trampa upp en hygglig effekt 10-15 sekunder innan start för att du ska åka med i täten. Om du orkar hänga kvar de första minutrarna har du en god chans att hänga med gruppen.
I de flesta racen är starten en viktig nyckel, det är svårt att åka i fatt en klunga i Zwift. Inte omöjligt så klart men det kommer att bli rejält jobbigt.
Kör du tempolopp kommer du inte ha någon nytta av dina motståndare eftersom ni kör på tempocyklar. På tempocyklarna finns ingen draft, du har alltså ingen nytta av att ligga i rygg på någon annan. Det är du mot klockan. Precis som i verkligheten handlar det om att hitta ett lagom tempo som du klarar av, starthetsen inte lika viktig.
Försök att placera dig bra i klungan och dra nytta av draften
Det är bara på tempoloppen som du inte har någon nytta av någon draft. Du har nytta av draften i Zwift och precis som i verkligheten tjänar du att ligga på rulle. Du behöver inte trycka lika många watt för samma hastighet i en klunga jämfört med om du kör själv. Håll dig kvar så länge du kan i klungan, du vill åka smart och spara kraft så se till att du inte drar för mycket. Detta kräver träning.
Ena stunden är du längst fram och ena stunden längst bak. Det gäller att träna in känslan över hur mycket du behöver trycka på för att hänga kvar, komma i kapp täten och sakta in utan att rulla förbi.
Att köra grouprides i lugnare tempo är ett superbra tillfälle att öva. Du får lite hjälp av Zwift med ”Close the gap” på skärmen. När du ligger på hjul står det OK och din avatar sätter sig upp lite i draften. Här kan du läsa mer om hur draft fungerar i Zwift.
Kör smart
Nyttja klungan så mycket det går. Spara energi så du orkar att gå med i backarna och för att lägga in en spurt på slutet. Om du känner du dig stark tveka inte att försöka gå i kapp en grupp framför dig.
På höger sida ser du hur långt det är fram nästa grupp eller cyklist. Ofta går det att komma i kapp och många gånger är det någon som går med dig och ni kan hjälpas åt att komma i kapp. Lägg dig långt fram inför backar (extra viktigt om du har några extra kilon att dra med uppför) och försök att hänga med hela vägen upp. Försök att vila utför. Det handlar mycket om att öva, det är lite klurigt med klungan och ju mer du tävlar desto bättre blir du!
LYCKA TILL OCH KÖR FÖR GULD!