Små saker gör underverk på scenen!
Enkla anteckningar i presentationen, en klockapp och ett trådlöst presentationsverktyg hjälper dig att skapa magi på scenen. Dessa tre saker är ovärderliga när du ska hålla presentationer.
Föredragshållarvy
Se till att använda den inbyggda föredragshållarvyn på din egna skärm. Föredragshållarvyn kommer att hjälpa dig att hålla koll på vart du befinner dig i presentationen. Ställ skärmen med föredragshållarvyn så den är synlig när du står och tittar ut i publiken. Då du enkelt kan svepa förbi skärmen när du pratar utan att det ser ut som du faktiskt kollar på skärmen.
Föreläser du i ett större sammanhang kanske det finns en extraskärm vid scenkanten. På extraskärmen är det bra att det visas samma föredragshållarvy som på din dator.
Visa lite text i anteckningsfältet
Visa inte för mycket text i anteckningsfältet, då kan det lätt bli att du blir stående och ”läser” dina anteckningar. Mycket text i förberedelserna är såklart ok men i presentationsläge bör du minimera till enbart ett fåtal punkter. Putta ner dina förberedande anteckningar längre ner (skapa tomrader med Retur-tangenten) och lägg de tre viktigaste punkterna överst.
Min uppsättning
Själv gillar jag att se nuvarande och kommande slide lika stort på skärmen. Utan att se vad det står på respektive slide är det lätt att göra en bra övergång när man kan se båda samtidigt. Jag brukar även se till att öka teckenstorleken på anteckningsfältet så jag bara ser de tre viktigaste punkterna för sliden, om jag ska se något där överhuvudtaget.
Håll koll på tiden
Har du också haft en talare/föreläsare som ”hela tiden” eller väldigt ofta kollar på sin klocka för att hålla koll på tiden? Bli inte sån, snälla! Att hela tiden kolla på sin klocka skapar tyvärr en känsla av att man har bråttom därifrån och är på väg till ”viktigare saker”, vilket såklart inte bra.
Men jag har en superenkel lösning till dig.
För att hjälpa dig att hålla koll på tiden är en app i din telefon eller padda nästan ovärderlig. Själv använder jag appen Flip Clock och jag brukar enbart använda klockvisningen men en timer funkar såklart lika bra. Ställ paddan väl synlig, då kan du se den när du blickar ut över publiken. ”Tidskollen” blir inte lika tydlig som när du vrider upp armen för att kolla tiden på din klocka. Siffrorna är dessutom betydligt större och det räcker oftast att man sveper förbi med blicken för att se klockan.
Flip Clock
Flip Clock är en minimalistisk digital digital klocka som innehåller bra funktioner för dig som talare/presentatör.
Appen innehåller bland annat dessa funktioner
- Tid
- Timer
- Stoppur
Ladda ner Flip Clock till din Mac/iPad/iPhone. Liknande app finns även hos Google om du har en Android-enhet.
Trådlöst presentationsverktyg
Jag har testat ett par stycken olika trådlösa presentationsverktyg som ibland kallas klickare, blippare eller liknande. Hur som helst är dessa fantastiska verktyg som underlättar när du ska hålla en presentation. Logitechs prylar gillar jag lite extra och dessa har funkat kanon, både på Mac och Windows.
Coola funktioner – kul men behövs egentligen inte
Mer funktioner finns såklart i de dyrare varianterna. Till exempel kan möjlighet ges att fokusera på delar av bilden likt en ”ficklampa” eller zooma in delar av bilden. Men vill man ”bara” ha en enkel och bra lösning klarar man sig definitivt med den billigaste varianten av nedanstående. Det är den jag själv använder i de flesta fallen även om en Spotlight finns med i väskan.
- Logitech Presenter R400 (runt 300 kronor) – Pricerunner eller Prisjakt
- Logitech Presenter R700 (runt 800 kronor) – Pricerunner eller Prisjakt
- Logitech Spotlight (runt 1.200 kronor) – Pricerunner eller Prisjakt